سیستم کنفرانس تحت شبکه چیست؟

سیستم کنفرانس تحت شبکه

سیستم کنفرانس تحت شبکه چیست و مزایا و معایب آن در چه چیزی نهفته است؟ سیستم صوتی تحت شبکه چگونه کار می­کند؟ این سوالات از جمله سوالاتی است که هنگام مواجهه با مشکلات برگزاری یک جلسه یا کنفرانس در یک شرکت ممکن است برای شما مطرح شود. برقراری ارتباط از راه دور بین انسان­‌ها همیشه یک چالش مهم و موثر پیش­روی آدمیان بوده است. از گذشته تا به امروز انسان برای یافتن شیوه‌­های ارتباطی مختلف، روش­‌های بسیاری را امتحان کرده‌است. اما این روزها با توجه به پیشرفت روز­افزون علم و تکنولوژی، نیاز به برقراری یک ارتباط مطلوب و ایده‌ال بسیار بیشتر از قبل احساس می­‌شود. سیستم صوتی تحت شبکه و به دنبال آن سیستم صوتی تحت شبکه یکی از این تغییرات اساسی ارتباط دو سویه می­‌باشد. سیستم صوتی

تحت شبکه، با مدیریت داده­‌ها و اطلاعات و خدمات مرتبط با آن امکان یک ارتباط مطلوب­‌تر، بهتر و سریع‌تر را فراهم کرده‌است. بنابراین سیستم صوتی تحت شبکه با توجه به تاثیرگذاری و اهمیتی که در شیوه ارتباط دارند، مورد توجه خواهند بود. اکنون در این مقاله می­‌خواهیم به معرفی سیستم کنفرانس‌های تحت شبکه بپردازیم و مسائل مرتبط با سیستم صوتی تحت شبکه را به­‌طور دقیق بررسی ­کنیم.

اهمیت سیستم کنفرانس تحت شبکه در چیست؟

این روزها سبک و سیاق برگزاری جلسات در ادارات و شرکت­‌ها دیگر شبیه به گذشته نیست و پیشرفت تکنولوژی باعث تغییراتی در آن­‌ها شده‌است. سیستم کنفرانس صوتی تحت شبکه، امروز توانسته بسیاری از مشکلات قبلی را برطرف کنند و شرایط برگزاری جلسات را دقیق‌تر و شفاف­‌تر کنند. می‌­توان گفت که یک سیستم کنفرانس مجموعه‌­ای از تجهیزات صوتی است که می‌­توان گفت برای برقراری ارتباط راحت­‌تر بین اعضای یک جلسه طراحی شده‌است. اهمیت یک سیستم کنفرانس صوتی تحت شبکه از آن جهت است که می‌­تواند باعث مدیریت بهتر، دقیق­‌تر و مناسب­‌تر جلسات از راه دور و نزدیک شود. از این رو، با توجه به امکان ارتباط راحت­‌تر و دقیق­‌تر، تمایل به استفاده از این مسائل در بستر شبکه بیشتر از قبل شده‌است. از سیستم کنفرانس های تحت شبکه در اتاق کنفرانس، سالن­‌های کنوانسیون، اتاق­‌های جلسات، مراکز مطبوعاتی و در کلاس­‌های درس استفاده می‌­شود. یعنی هر کجا که لازم به برقراری ارتباط بین افراد باشد، می‌­توان از سیستم کنفرانس صوتی تحت شبکه  استفاده کرد.

معرفی سیستم کنفرانس

به طور کلی سیستم کنفرانس مجموعه‌­ای از تجهیزات الکترونیکی می­‌باشد که می­‌توان برای مدیریت جلسات­ در شرکت­‌ها و ادارات، از آن بهره برد. این تجهیزات که شامل میکروفون، مانیتور، پروژکتور، دوربین و شامل دیگر تجهیزات کنفرانس می‌­باشد، کمک می­‌کند که بتوانید جلسه را به بهترین شکل مدیریت کنید. با قرار گرفتن امکاناتی مانند میکروفون و مانیتور در جلوی هر فرد در جلسات گفت و گو، تبادل نظر بسیار ساده و آسان می‌­شود. یک سیستم کنفرانس مجهز در کنار تامین صدای و برقراری یک ارتباط صوتی در سالن­‌های کنفرانس امکان پشتیبانی از دوربین‌های کنفرانسی را نیز دارد. با استفاده از یک سیستم کنفرانس، کنترل جلسات دقیق­‌تر می‌­شوند و امکانات بیشتری در اختیار افراد حاضر در جلسه قرار می­‌گیرد. از جمله مزایای آن؛ مدیریت زمان برای مشارکت شرکت­‌کننده­‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت در جلسه و همچنین جلوگیری از همهمه در حین برگزاری جلسات می­‌باشد. یک سیستم کنفرانس از یک بخش کنترل مرکزی، واحد رئیس، پنل­‌های بحث و گفتگو و همچنین سایر نرم افزارها و ماژول­‌های رابط تشکیل شده‌است. بسته به کاربری و نوع تعامل موجود بین واحد کنترل مرکزی و دستگاه­‌های شخصی شرکت‌­کنندگان، سیستم کنفرانس به دو بخش سیمی یا بی­سیم طبقه­‌بندی می­‌شوند.

ویژگی­‌های سیستم کنفرانس 

سیستم کنفرانس، برای مدیریت جلسه قابلیت‌­های متعددی را در اختیار شما قرار می‌­دهد و همین امر باعث می‌­شود تا جلسات با بالاترین کیفیت برگزار شود. سیستم کنفرانس (چه سیستم صوتی تحت شبکه چه سیستم کنفرانس دیجیتال) قادر به مدیریت مسیر بحث به بهترین شیوه می‌­باشد. هم سیستم کنفرانس دیجیتال و هم سیستم کنفرانس صوتی تحت شبکه، هر دو از دوربین‌­های اتوتراک که توانایی فیلم­برداری هوشمند از جلسه را دارند، پشتیبانی می‌کنند. همچنین برخی سیستم­‌های کنفرانس فول دیجیتال این قابلیت را دارند که هنگام نمایش تصویر و چهره سخنران، نام وی را نیز روی تصویر قید کنند. امکان رای دادن اعضا شرکت‌کننده در جلسه و همچنین توانایی شناسایی شرکت­‌کنندگان در سیستم کنفرانس‌های تحت شبکه و دیجیتال از دیگر ویژگی­‌های این سیستم می‌­باشد. علاوه بر آن ترجمه همزمان، پخش لحظه به لحظه صدا برای چندین ناحیه و نمایش یک بلندگو روی صفحه نمایش از مسائل موثر دیگر است. در نهایت می­‌توان به قابلیت یکپارچه‌­­سازی با دیگر سیستم­‌های ویدئو کنفرانس، ضبط و نگهداری جلسات و امکانات چند رسانه­‌ای صوتی و تصویری اشاره کرد.

انواع سیستم کنفرانس 

تکنولوژی بکار رفته در طراحی سیستم­‌های کنفرانس هوشمند آن­‌ها را به دو دسته تقسیم می­‌کند. یکی سیستم کنفرانس دیجیتال و دیگری سیستم کنفرانس فول دیجیتال که همان سیستم صوتی تحت شبکه (IP Base) می‌­باشد. در ادامه می­‌خواهیم به تفصیل این دو نوع سیستم کنفرانس دیجیتال و تحت شبکه را تعریف کنیم.

سیستم کنفرانس دیجیتال

سیستم کنفرانس دیجیتال که در طراحی و ساخت آن از کابل­‌های هفت پین صدا استفاده می‌­شود، از اجزای متعددی تشکیل شده‌است. میکروفون ریاست جلسه، میکروفون سخنران یا شرکت­‌کننده، منبع تغذیه سیستم کنفرانس، دوربین کنفرانس و همچنین ابزار ضبط صدا و تصویر از جمله این اجزا می‌­باشند. با نصب صحیح و اصولی میکروفون­‌ها، هنگام صحبت کردن اعضا یا پخش فایل­‌های صوتی و تصویری صدای یکنواخت و واضحی در سالن پخش خواهد شد. البته این تنها یکی از مزایای سیستم کنفرانس محسوب می‌­شود و امروزه با پیشرفت صنعت الکترونیک، طبیعتا توقعات از سیستم­‌های کنفرانس بسیار بیشتر شده است. سیستم­‌های کنفرانس فول دیجیتال برای پاسخ به همین نیاز­ها ساخته شده است. به همین دلیل تقاضا برای خرید و تهیه سیستم کنفرانس تحت شبکه و یا سیستم صوتی تحت شبکه بیشتر از قبل شده است.

اجزای سیستم کنفرانس دیچیتال

۱-      میکروفون ریاست جلسه

۲-      میکروفون سخنران شرکت­کنندگان در جلسه

۳-      سرور آمپلی فایر

۴-      سوئیچ صدا

۵-      دوربین کنفرانسی

۶-      ابزار ضبط صدا و تصویر

سیستم صوتی تحت شبکه

به صورت کلی به انتقال صدا در قالب دیجیتال از یک مکان به مکان دیگر از طریق نوعی شبکه، سیستم صوتی تحت شبکه می‌گویند. در یک سیستم صوتی تحت شبکه شما می‌­توانید مقدار زیادی از اطلاعات را به وسیله یک کابل انتقال دهید. در سیستم صوتی تحت شبکه پهنای باند برای انتقال چندین کانال صوتی فشرده قابل استفاده است. این بدان معنی است که شما در سیستم صوتی تحت شبکه می­‌توانید صدا را در زمان و مسیر طولانی بدون تخریب سیگنال، ارسال کنید.

سیستم کنفرانس تحت شبکه

بر خلاف سیستم­‌های دیجیتال، در سیستم‌های کنفرانس تحت شبکه یا فول دیجیتال از کابل­‌های Cat5 شبکه استفاده می‌­شود. سیستم صوتی تحت شبکه با دسترسی به شبکه در یک سیستم واحد، قابلیت­‌های صوتی و تصویری بسیاری را برای مدیریت جلسه مهیا می­‌کند.

نتیجه گیری

با توجه به معرفی سیستم کنفرانس دیجیتال و سیستم کنفرانس تحت شبکه باید نیاز خود را بشناسید و بدانید که به کدام نوع سیستم صوتی سالن جلسات نیاز دارید.

جهت دریافت مشاوره رایگان برای تجهیز سالن کنفرانس مجموعه خود می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

شماره تماس: ۰۲۱۴۲۹۸۱

شماره واتس‌اپ: ۰۹۱۰۳۳۳۴۸۰۰

 

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.